O tym, jak pomóc swojemu szczęściu rozmawialiśmy z dr Anna Hildebrandt-Mrozek, znaną propagatorką psychologii pozytywnej i inicjatorką Ogólnopolskiego Tygodnia Szczęścia w Szkole. Nasza rozmowa skupiła się na niezwykle istotnym temacie – jak zadbać o szczęście w szkole oraz po co organizować Tydzień Szczęścia. Szczęście i jego rola w życiu osobistym i zawodowym, w szczególności w kontekście edukacji, to coraz częściej poruszany temat. W wywiadzie przeprowadzonym na potrzeby edukacyjnego projektu „Tydzień Szczęścia”, któremu patronujemy jako Fundacja Plandaltoński.PL zgłębiamy psychologię pozytywną i jej zastosowanie w codziennej pracy nauczyciela, uczniów oraz wpływ na relacje szkolne.
Szczęście w Kontekście Kulturowym
W pierwszej części wywiadu uwagę skupiono na różnicach kulturowych w podejściu do szczęścia. Dr Anna Hildebrandt-Mrozek, przebywająca aktualnie w Turynie, dzieliła się refleksjami z rozmów z przedstawicielami innych kultur, podkreślając, że pojęcie szczęścia nie ma jednej, uniwersalnej definicji. Kluczowe jest dostosowanie definicji do własnej kultury, co znajduje odzwierciedlenie również w szkołach i systemach edukacyjnych różnych krajów.
Psychologia Pozytywna i Optymalne Funkcjonowanie
Szczęście w psychologii pozytywnej nie oznacza jedynie przeżywania przyjemnych emocji. Jak wskazano w rozmowie, współczesne podejście do tego zagadnienia obejmuje również akceptację trudnych chwil i radzenie sobie z nimi. Ważne jest, aby nauczyciele, uczniowie i rodzice rozumieli, że rozwój emocjonalny i dobrostan nie polegają na unikaniu wyzwań, ale na umiejętności ich pokonywania.
Edukacja a Szczęście
Psychologia pozytywna w edukacji kładzie nacisk na rozwijanie w dzieciach i młodzieży umiejętności, które pozwalają na efektywne prosperowanie w społeczeństwie. Ważnym elementem tej edukacji jest wspieranie poczucia własnej wartości, odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje, a także współpracy w grupie. W kontekście pedagogiki kluczowe jest, aby szkoły i nauczyciele tworzyli atmosferę, w której uczniowie czują się dobrze i mają możliwość rozwijania swoich talentów.
Relacje pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami są niezwykle istotne w kształtowaniu poczucia szczęścia u dzieci. Jak podkreśla dr Anna Hildebrandt-Mrozek, nauczyciele mają duży wpływ na atmosferę w klasie i szkołach, a tworzenie pozytywnych relacji sprzyja lepszemu rozwojowi uczniów. Ważnym zadaniem jest również budowanie zdrowych relacji między dorosłymi, które stanowią wzorzec dla dzieci.
Praktyczne Narzędzia Pedagogiczne
W rozmowie poruszono również temat praktycznych narzędzi, które mogą być użyte przez nauczycieli do wspierania rozwoju emocjonalnego uczniów. Psychologia pozytywna oferuje wiele metod, które mogą być stosowane na lekcjach, takich jak budowanie relacji, nauka wdzięczności czy poszukiwanie sensu i celu w życiu. Narzędzia te mogą również pomóc nauczycielom i rodzicom w ich własnym rozwoju osobistym.
Podczas wywiadu dr Anna Hildebrandt-Mrozek zwraca uwagę na temat roli ciekawości w procesie edukacji. Nauczyciele, którzy zachęcają uczniów do zadawania pytań i badania świata, wspierają ich rozwój nie tylko akademicki, ale również emocjonalny. Podkreślono również znaczenie autonomii zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów – wolność w podejmowaniu decyzji i tworzeniu własnych ścieżek rozwoju.
Podsumowanie
Wywiad zakończył się podkreśleniem, że szczęście w edukacji nie jest celem samym w sobie, ale procesem. Nauczyciele, rodzice i uczniowie, którzy aktywnie uczestniczą w tym procesie, nie tylko poprawiają swoje kompetencje, ale również tworzą bardziej empatyczne, wspierające środowisko szkolne. Psychologia pozytywna i pedagogika daltońska to tylko niektóre z narzędzi, które mogą być użyte w tej podróży.
Szczęście w szkole jest czymś, co wymaga świadomego wysiłku i zaangażowania. Nie jest to jednorazowa inicjatywa, ale ciągły proces, który wymaga współpracy wszystkich zaangażowanych stron. Więcej o tygodniu szczęścia w szkole możesz dowiedzieć ze strony https://happinessatschool.pl/
A to wersja video rozmowy: