
Ciekawość nie pyta o pozwolenie – reportaż EduKOSMOS z Cogito
Jak zamienić inspirację w działanie i rozbudzić ciekawość w klasie. Reportaż z konferencji Kogito. World Café, sprawstwo, uczenie zmysłami.

Jak zamienić inspirację w działanie i rozbudzić ciekawość w klasie. Reportaż z konferencji Kogito. World Café, sprawstwo, uczenie zmysłami.

Rozbieramy konflikty szkoła–dom na czynniki pierwsze. Jak nie etykietować „niegrzecznego” dziecka, tylko dobrać wyzwania? Case pomocy rówieśniczej na Teams, absurdy nadgodzin oraz prosty protokół 3 pytań + „4Z”, który chłodzi emocje i uruchamia dialog.

Mówi się, że w szkole najtrudniej pracuje się z rodzicami, że bywają roszczeniowi, zbyt wymagający, a czasem nawet bardziej obecni niż ich własne dzieci. Ale czy naprawdę tak musi być? W tym odcinku Edukosmosu sprawdzamy to z zupełnie innej perspektywy.

Rozmawiamy z Michałem Malinowskim, twórcą i kuratorem Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści.

Czy polska szkoła naprawdę przygotowuje dzieci do życia, czy raczej uczy je tylko dźwigać ciężkie plecaki i zdawać kolejne testy? To pytanie, które coraz częściej słyszymy od rodziców, nauczycieli i samych uczniów.

Mówi się, że w szkole najtrudniej pracuje się z rodzicami, że bywają roszczeniowi, zbyt wymagający, a czasem nawet bardziej obecni niż ich własne dzieci. Ale czy naprawdę tak musi być? W tym odcinku Edukosmosu sprawdzamy to z zupełnie innej perspektywy.

Pytamy o odwagę lidera, budowanie autorytetu bez „pieczątki”, kulturę współpracy w radzie pedagogicznej i relację z organem prowadzącym.

W tym odcinku zabieramy Was do serca tegorocznego Dalton Camp, gdzie na początku wakacji spotkali się nauczyciele, edukatorzy i pasjonaci planu daltońskiego. Naszym reporterem na miejscu był profesor Roman Leppert, który rozmawiał z uczestnikami o ich codziennej pracy, wyzwaniach i o tym, dlaczego plan daltoński stał się dla nich drogowskazem.

Czy Twoje dziecko śpiewało kiedyś piosenkę, która nie ma nic wspólnego z dzieciństwem – o alkoholu, imprezach czy wirusowych trendach z TikToka?

Koniec roku szkolnego to czas, który wielu nauczycielom kojarzy się…

Czy da się zmienić polską edukację oddolnie – bez wielkich instytucji, politycznych deklaracji i medialnych kampanii? Można. Trzeba tylko wierzyć w sens, mieć wokół siebie wartościowych ludzi i… cierpliwość.

W dzisiejszym odcinku przyglądamy się tematowi, który budzi coraz więcej emocji: marketing placówki edukacyjnej. Czy szkoła lub przedszkole powinny się promować?