Prezentujemy dzisiaj drugą część wywiadu, jaki udzieliła nam prof. Marta Bogdanowicz. Tym razem rozmawiamy o Metodzie Dobrego Startu, który został opracowany i przygotowany do stosowania przez nauczycieli w Polsce. Dowiemy się z tej rozmowy dlaczego ta tematyka zainteresowała naszego rozmówcę, jakie były początki i w jaki sposób metoda uczenia czytania i pisania stawała się coraz bardziej popularna w Polsce. Bardzo często wracamy do rozwiązań, jakie w przeszłości opracowali edukatorzy z innych krajów, zapominając o naszych badaczach, naukowcach i praktykach, których dokonania pomogły wielu pokoleniom Polaków lepiej rozwijać się i wkraczać w dorosłe życie. Zapominamy, że do 1989 roku Polska było odgrodzona żelazną kurtyną nie tylko od nowoczesnych rozwiązań technicznych i ekonomicznych, ale również nie mieliśmy dostępu do wielu osiągnięć edukacyjnych, które w krajach zachodnich były od wielu lat stosowane. Byliśmy więc zmuszeni do szukania własnych rozwiązań, bez możliwości konsultacji. Opracowanie Metody Dobrego Startu przez Prof. Martę Bogdanowicz jest jednych z takich osiągnięć.
Zachęcamy do zapoznania się z poprzednia częścią wywiadu dotyczącą dysleksji i roli Pani Profesor w znalezieniu sposobu na radzenie sobie z nią:
https://www.plandaltonski.pl/podcast/prof-marta-bogdanowicz/
Listen to “ONDU#057: Metoda Dobrego Startu – rozmowa z prof. Martą Bogdanowicz” on Spreaker.
Abyśmy mogli być widoczni dla innych słuchaczy podcastów, wstaw proszę recenzję na iTunes, to nic nie kosztuje 🙂 a pomoże nam być widocznym na liście podcastów o edukacji w Polsce.
Tutaj jest instrukcja jak to zrobić: https://www.youtube.com/watch?v=nBru1CRd-vY
UWAGA!
Jeśli nie masz jeszcze najnowszej książki o planie daltońskim, Marii Montessori, Froeblu, Freinecie, unschoolingu i o tym co przeczuwali edukatorzy nowego wychowania a co wiemy już teraz, dzieki badaniom nad funkcjonowaniem mózgu, to nie zwlekaj i zamów “Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się” – pracę zbiorową pod red dr Marzeny Żylińskiej:
Uwielbiam MDS! Wprowadzam litery w ten sposób w kolejnej klasie i z radością patrzę na to jak pomaga dzieciom się uczyć! Wspaniałe i bardzo motywujące zakończenie rozmowy😊
To cenne dla autorki, że jej pomysły nadal są wykorzystywane dla dobra dzieci
Niezwykle ciekawa rozmowa. Bardzo inspirujące podejście. Zaciekawiła mnie problematyka integracji sensorycznej.
Bardzo ciekawa rozmowa. Pani profesor jest wspaniałą, mądrą osobą. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Bardzo bym chciała żeby jej metoda obowiązywała we wszystkich przedszkolach i szkołach.
Kochani,
protze Was bardzo, nie przestajcie nagrywac podcastow. Sa one bardzo dobre! Pewnie malo nas jeszcze slucha, ale jesli zaprzestaniecie to nic sie w tym wzgledzie nie zmieni!
Pani Anno cieszy nas komentarz i to bardzo❤️
Nie zamykamy całkowicie podcastów jednak zmniejszamy ich częstotliwość- niestety jak to się mówi czas nie jest z gumy, a nasi odbiorcy na podcasty jeszcze nie są gotowi może za jakość czas 🤔
Świetny wywiad! Tylko tak się zastanawiam, bo chciałabym wprowadzić dziecku od 3 m.ż. Czytanie metodą Domana (globalną). Czy wówczas MDS w późniejszym wieku wdrożonym dziecku, nie zakłóci całego procesu czytania. Myśle ze szkoły nie są otwarte na Domana, a nie chciałabym by dziecko miało problem.
Pozdrawiam
Pani Hanno kazda metoda czytania jest dobra jeśli akceptuje ja Pani dziecko. Ja w swojej pracy wręcz je mieszam i nie trzymam się jednej. Potrzeby dziecka są niezbadane😇
Pamietajmy, ze polski ma końcówki fleksyjne czego metoda Domana nie uwzględnia.- stwarza jednak wiele zabawowych sytuacji na lini mama dziecko i te właśnie relacje w tym wieku są najważniejsze, a nie sam proces nauki czytania. Proszę otaczać dziecko książka , czytać mu i samemu oddawać się tej jakże przyjemnej czynności wówczas wszystko się ułoży , pozdrawiam 🦋 Anna Sowińska