Jak chronić prywatność dzieci w internecie – Ola Rodzewicz


W najnowszym, 283. odcinku podcastu EduKOSMOS zapraszamy Was do wyjątkowej rozmowy z Olą Rodzewicz – nauczycielką, pedagożką specjalną, ekspertką edukacyjną i liderką działań na rzecz ochrony dzieci w świecie cyfrowym. Tematem przewodnim jest ochrona wizerunku dziecka w internecie, zagrożenia wynikające z nadmiernego udostępniania zdjęć i filmów dzieci w social mediach oraz zjawisko znane jako sharenting.

Aleksandra Rodzewicz -  absolwentka WSP w Bydgoszczy (logopedia),  APS w Warszawie (tyflopedagogika) oraz WSKZ we Wrocławiu (surdopedagogika),  nauczycielka dyplomowana. W latach 2007 - 21 dyrektorka Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Węgorzewie. W latach 2018 - 2020 trenerka wiodąca w projektach „Forum Kadry Wspomagania Oświaty” i „Kompleksowy program rozwijania kompetencji kluczowych uczniów skierowany do kadr zarządzających placówek oświatowych” w województwie kujawsko – pomorskim, warmińsko – mazurskim, zachodniopomorskim, podkarpackim i wielkopolskim. W latach 2021 - 2023 ekspertka merytoryczna w projektach podnoszących jakość edukacji włączającej dla kadr systemu oświaty, w tym JST i KO. Ekspertka główna ds szkoleń  Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego. Twórczyni profilu #Facetka_z_Poradni

Listen to „EDK#283: Jak chronić prywatność dzieci w internecie? – Ola Rodzewicz” on Spreaker.

Rozmawiamy o tym:

  • dlaczego szkoły, przedszkola i rodzice powinni przemyśleć swoją obecność w mediach społecznościowych,
  • czym jest cyfrowa odpowiedzialność dorosłych i jak ją wdrażać na co dzień,
  • jakie prawo chroni dzieci w internecie – i jak często jest ono ignorowane,
  • czym jest cyfrowe wykorzystywanie dzieci i jak niewinne zdjęcie może stać się niebezpieczne,
  • jak sztuczna inteligencja i deepfake’i zwiększają skalę zagrożeń,
  • jakie instytucje, takie jak NASK, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Fundacja Orange i Instytut Cyfrowego Obywatelstwa, już dziś działają na rzecz cyfrowego bezpieczeństwa dzieci,
  • dlaczego nauczyciele i rodzice powinni współpracować, by chronić dzieci w przestrzeni cyfrowej.

To nie tylko rozmowa. To apel do nas dorosłych, do nauczycieli, dyrektorów, rodziców, dziadków. Do twórców treści i do tych, którzy „tylko wrzucają zdjęcia z przedszkola”.

Bo każde zdjęcie dziecka w sieci to nie tylko „pamiątka” – to cyfrowy ślad, który może zostać wykorzystany.

Dowiecie się, czym różni się informacja od wiedzy, dlaczego media społecznościowe nie są przestrzenią dla dzieci, oraz jak – zamiast pokazywać twarz dziecka – opowiadać o pracy placówki edukacyjnej inaczej. Bezpieczniej. Odpowiedzialnie.

🎧 Posłuchaj tego odcinka, jeśli interesują Cię:

  • prawo dziecka do prywatności,
  • bezpieczeństwo dzieci w internecie,
  • RODO i ochrona danych osobowych dzieci,
  • sharenting, troll parenting i wykorzystywanie dzieci w social mediach,
  • etyka w edukacji cyfrowej,
  • oraz świadome wychowanie i edukacja medialna.

Ten odcinek to również część kampanii społecznej Fundacji Plan Daltoński „Nie lajkuj ich życia. Chroń je. – wspólnej inicjatywy mającej na celu edukowanie i inspirowanie do zmiany myślenia o publikowaniu treści z udziałem dzieci.

Wysłuchaj. Udostępnij. Zatrzymaj się i pomyśl, zanim klikniesz „dodaj relację”.


🎧 Słuchaj EduKOSMOSu tam, gdzie Ci wygodnie – na Spotify, Apple Podcasts, YouTube lub bezpośrednio na naszej stronie.

Udostępnij odcinek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *