Czy ChatGPT psuje edukację? O oszukiwaniu, refleksji i sensie uczenia się.


Ten odcinek to nasza szczera rozmowa o wyzwaniach i możliwościach, jakie niesie sztuczna inteligencja (AI) w edukacji. Inspiracją do nagrania był filmik z Kanady, w którym nauczyciele debatowali o oszukiwaniu uczniów i ich motywacji w czasach powszechnego dostępu do AI. ChatGPT stał się również podstawowym narzędziem pracy części naszych kursantów.

Listen to „EDK#275: Czy ChatGPT psuje edukację? O oszukiwaniu, refleksji i sensie uczenia się.” on Spreaker.

ChatGPT w szkole – wróg czy sprzymierzeniec?

Nie tylko przyglądamy się wpływowi AI z dystansu – sami z niej aktywnie korzystamy. Zauważmy, że dobrze zaprojektowane narzędzia, takie jak ChatGPT, mogą:

  • przyspieszyć pracę,
  • inspirować,
  • pomóc działać efektywniej.

Ale jest też druga strona medalu: uczniowie kopiują gotowe odpowiedzi, nauczyciele sięgają po darmowe (często niedoskonałe) narzędzia. Gdzie w tym wszystkim refleksja?

AI jak kalkulator – wszystko zależy od tego, jak używasz

W podcaście pojawia się bardzo ważne porównanie: AI to narzędzie – jak kalkulator. Nie zastąpi myślenia, ale może je wspierać. Problem pojawia się, gdy uczniowie korzystają z niej bezmyślnie.

Kluczowy wniosek? – Edukacja nie może być tylko zaliczaniem zadań. Potrzebna jest refleksja, zaangażowanie i autorefleksja, jak pokazała historia jednej z uczestniczek kursu, która – po otrzymaniu taktownych uwag – sama przyznała się do błędu i zmieniła swoje podejście.

Co nas naprawdę motywuje do rozwoju?

W odcinku pojawia się również pytanie: Co nas napędza?

  • Dla Roberta to chęć nauki i pomagania innym.
  • Dla Ani – doświadczenia z klas autorskich, gdzie uczniowie sami rozumieli, że oszukując, oszukują siebie.

💡 Kursy i szkolenia powinny rozwijać, a nie tylko „odhaczać” wymagania.

Zakazy? To droga donikąd

Nie da się zakazać używania AI – i dobrze. Trzeba natomiast zmienić sposób myślenia o edukacji:

✔️ Skupmy się mniej na „nauczaniu”, a więcej na „uczeniu się”.

✔️ Projektujmy zadania, które w naturalny sposób łączą się z AI – np. analizujmy wygenerowane treści, dyskutujmy o nich, uczmy się krytycznego myślenia.

Zaufanie + autonomia = mniej oszukiwania

Silna relacja nauczyciel–uczeń buduje zaufanie, a to zmniejsza pokusę do nieuczciwych skrótów.

Edukacja powinna opierać się na autonomii i odpowiedzialności. To podstawowe wartości planu daltońskiego, które – co ciekawe – są też dziś bardzo cenione na rynku pracy.

AI = autopilot, ale to Ty trzymasz stery!

Sztuczna inteligencja to nie wróg nauczyciela. To „autopilot”, który może wspierać naukę. Ale to człowiek powinien tworzyć własne, oryginalne rozwiązania – z sercem, z refleksją, z zaangażowaniem.

Na koniec…

Jak zawsze, zachęcamy do:

💬 Komentowania i dzielenia się opinią – to pomaga im rozwijać podcast i trafiać do większej liczby nauczycieli.

📚 Przypominają też o swoim najnowszym ebooku „Plan Daltoński w pytaniach i odpowiedziach”, który znajdziesz na plandaltonski.pl.

Dziękujemy, że byliście z nami do końca i… do usłyszenia w kolejnym odcinku!


🎧 Słuchaj EduKOSMOSu tam, gdzie Ci wygodnie – na Spotify, Apple Podcasts, YouTube lub bezpośrednio na naszej stronie.

Udostępnij odcinek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *