Szkoła w kryzysie, dzieci w sieci, nauczyciel w ogniu. Co dalej?


W najnowszym odcinku podcastu EduKOSMOS spotykamy się z wyjątkowym gościem – Marcinem Michalikiem, nauczycielem języka polskiego, konsultantem Fundacji PlanDaltoński.pl i praktykiem, który zna edukację od środka. To jego pierwsza wizyta w naszym podcaście, ale z pewnością nie ostatnia – rozmowa była intensywna, szczera i pełna refleksji.

Listen to „EDK#276: Smartfonowe dzieci uwięzione w szkolnej ławce – Marcin Michalik” on Spreaker.

Nauczyciele w potrzasku

Jednym z głównych wątków był wzrost liczby wypaleń zawodowych wśród nauczycieli. Mówimy o depresji, frustracji i zmęczeniu, które nie są już jednostkowymi przypadkami, lecz sygnałem alarmowym. Zastanawiamy się nad rolą systemu edukacji, który coraz częściej tłumi autonomię i motywację. Pojawia się pytanie: czy szkoła pozwala dziś nauczycielowi „być”, czy tylko „posiadać” kompetencje?

Smartfon – wróg czy narzędzie?

Rozmawiamy o potężnym wpływie technologii na dzieci i młodzież. Świat cyfrowy to nie jest tylko „wirtual”, to ich rzeczywistość – pełna zagrożeń, ale i możliwości. Mówimy o algorytmie traumy, treściach pornograficznych, utracie empatii i problemach z relacjami. Marcin dzieli się praktyką ze swojej szkoły, gdzie obowiązuje zakaz korzystania z telefonów, a jednocześnie uczniowie uczą się, jak mieszać algorytmy, wprowadzając wartościowe treści.

Rodzice, dzieci, szkoła – kto ponosi odpowiedzialność?

Nie zabrakło tematu rodzicielskiej bezradności. Zwracamy uwagę na zjawisko przerzucania odpowiedzialności za wychowanie na szkołę, a jednocześnie na osłabienie roli rodziny jako naturalnego wsparcia dla dziecka. Padają mocne słowa: polska rodzina straciła moc. Rozmawiamy o potrzebie odbudowy współpracy na linii nauczyciel–rodzic.

Pokolenie Alfa i kryzys systemu

Szukamy odpowiedzi na pytanie, kim są dzisiejsi uczniowie – pokolenie Alfa. To dzieci egocentryczne, mało lojalne, ale zarazem ciekawe świata i błyskotliwe. Jak do nich dotrzeć? Co z tradycyjnym systemem klasowo-lekcyjnym? Czy możliwa jest zmiana?

Rozmawiamy też o liceach i uczelniach wyższych, które zmagają się z brakiem studentów, zaangażowania i świeżych kadr. Czy to już kryzys systemowy?

Plan Daltoński jako alternatywa

W tym gąszczu wyzwań pojawia się iskierka nadziei – Plan Daltoński. Marcin i prowadzący dzielą się przykładami, jak praca oparta na samodzielności, współpracy i odpowiedzialności może przynieść realną zmianę. Szczególnie gdy za zmianą stoją świadomi liderzy – dyrektorzy, którzy wspierają swoje zespoły i budują kulturę współpracy.

Na koniec – apel

Zarówno Marcin, jak i Ania z Robertem, kończą rozmowę apelem:
Nie czekaj na cud. Rób swoje. Szukaj wsparcia. Współpracuj. Edukacja to nie tylko program i oceny – to relacje, które zmieniają świat.


Jak zawsze, zachęcamy do:

💬 Komentowania i dzielenia się opinią – to pomaga im rozwijać podcast i trafiać do większej liczby nauczycieli.

📚 Przypominają też o swoim najnowszym ebooku „Plan Daltoński w pytaniach i odpowiedziach”, który znajdziesz na plandaltonski.pl.

Dziękujemy, że byliście z nami do końca i… do usłyszenia w kolejnym odcinku!


🎧 Słuchaj EduKOSMOSu tam, gdzie Ci wygodnie – na Spotify, Apple Podcasts, YouTube lub bezpośrednio na naszej stronie.

https://open.spotify.com/episode/4aFPdkOBRdt7w3BtKykq6w?si=w7K6VdJgTSiFdeXtcpOmQw
Udostępnij odcinek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *