Focus na ucznia czy na nauczyciela? – Anna i Robert Sowińscy w Akademickim Zaciszu

Zapraszamy na odcinek specjalny, w którym „przepytuje” nas w Akademickim Zaciszu profesor Roman Leppert. Jeśli wierzyć widzom spotkania na żywo, to dowiedzieli się o nas wielu nowych rzeczy. Ale to spotkanie bardziej jest o naszych poglądach na edukację niż o nas samych, choć było kilka pytań osobistych.

Zapraszamy do wysłuchania i oczywiście podzielenia się komentarzem, opinią na Spotify czy w Apple Podcast.

Tym razem rozmowa dotyczy szeroko pojętej edukacji, a szczególnie Planu Daltońskiego, jego roli w polskiej szkole oraz sposobów jego wdrażania w codziennej praktyce nauczycieli. A oto skrót najważniejszych myśli jakie padły w czasie wywiadu:


Znaczenie Planu Daltońskiego w Edukacji

Plan Daltoński to metoda pedagogiczna, której kluczowe filary to: samodzielność, odpowiedzialność i współpraca. W rozmowie Robert Sowiński i Anna Sowińska opowiadają, jak Plan Daltoński wpłynął na ich podejście do edukacji.

Anna Sowińska: „Plan Daltoński wprowadziła mnie Wiesława Śliwerska w latach 90., zapraszając do projektu klas autorskich. To był moment przełomowy, który uświadomił mi, jak wielką moc ma indywidualizacja w nauczaniu.”


Rola Nauczyciela jako Przewodnika

W Planie Daltońskim nauczyciel nie jest wyłącznie wykładowcą – staje się przewodnikiem wspierającym dzieci w podejmowaniu samodzielnych decyzji.

Robert Sowiński: „Dziecko powinno być w centrum procesu edukacyjnego. Dajmy mu przestrzeń, by samo mogło planować i realizować swoje zadania. To wymaga od nauczyciela odwagi i zaufania do ucznia.”


Praktyczne Aspekty Wdrażania Planu Daltońskiego

Jednym z ważnych elementów Planu Daltońskiego są tak zwane „przydziały” – zadania, które dzieci realizują samodzielnie w wyznaczonym czasie.

Anna Sowińska: „Przydziały uczą dzieci planowania i odpowiedzialności. Dzieci same wybierają, od którego zadania chcą zacząć, co rozwija ich autonomię i zdolności organizacyjne.”


Znaczenie Relacji w Edukacji

Budowanie relacji z dziećmi i rodzicami to klucz do sukcesu w edukacji. Plan Daltoński stawia na wzmacnianie tych relacji poprzez wspólne projekty i zaangażowanie całej społeczności szkolnej.

Robert Sowiński: „Relacje są fundamentem efektywnej edukacji. Kiedy dzieci czują się szanowane i wspierane, rozwijają się znacznie szybciej.”


Historia i Inspiracje

Podczas rozmowy wracamy do historii Helen Parkhurst, twórczyni Planu Daltońskiego, i jej rewolucyjnych pomysłów. To dzięki niej edukacja oparta na działaniu stała się popularna na całym świecie.

Anna Sowińska: „Helen Parkhurst pokazała, że dzieci są w stanie osiągnąć niesamowite rzeczy, jeśli tylko damy im przestrzeń do działania. Jej filozofia to dla mnie inspiracja do codziennej pracy.”


Podsumowanie

Odcinek podcastu był pełen refleksji na temat współczesnej edukacji, wyzwań związanych z jej zmianą i roli Planu Daltońskiego w rozwoju młodych ludzi. Zarówno prowadzący, jak i goście podkreślili, że klucz do sukcesu to odwaga wprowadzania nowych metod i nieustanne doskonalenie się.

A to wersja video rozmowy:

Udostępnij odcinek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *