Rozmawiamy z Michałem Malinowskim, twórcą i kuratorem Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści. Pytamy, dlaczego żywe opowiadanie jest kluczowe w edukacji małego dziecka i jak „rozpala płomień ciekawości” w klasie. Schodzimy z „liniowej” ścieżki szkoły ku nielinearności: od „podstawy” do „osnowy”, od sztywnego programu do utkanej z doświadczeń drogi ucznia.
Gość: Michał Malinowski – opowiadacz, badacz folkloru, promotor edukacji opartej na wyobraźni.
Listen to „EDK#293: Rola opowieści i bajek w Nowej Edukacji – Michał Malinowski” on Spreaker.W tym odcinku:
- Moc opowieści: łączenie ludzi, wartości, energia w grupie.
 - Gawęda jako metoda pracy z dziećmi i jej interaktywny charakter.
 - Uniwersalne emocje dzieci w Indiach, Afryce i Polsce.
 - Komercjalizacja bajek vs. klasyczne baśnie i rozróżnianie dobra i zła (przykład „Minionków”).
 - „Mądrość zamiast morału” – jak wielowarstwowe historie uczą w różnym wieku.
 - Edukacja nielinearna: od myślenia „A→B” do sieci połączeń; propozycja „osnowy” zamiast „podstawy”.
 - Wyobraźnia jako kompetencja przyszłości i jej brak w oficjalnych zapisach.
 - „Bajki kwantowe” – prosty język do trudnych zjawisk i łączenie humanistyki z nauką.
 - Technologia w przedszkolu: tak, ale sensownie i systemowo, nie linearnie.
 - Teoria chaosu i myślenie systemowe w reformowaniu szkoły.
 
Posłuchaj, udostępnij nauczycielom i rodzicom, zostaw opinię. Zapisz się na nasz newsletter, aby co tydzień dostawać praktyczne inspiracje.
👉 Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze książki, kursy online i szkolenia – wszystkie oparte na Planie Daltońskim i skierowane do rodziców oraz nauczycieli, którzy chcą wychowywać dzieci na odpornych i świadomych młodych ludzi.(https://plandaltonskipl/ksiazki/)
📩 Dołącz też do naszego newslettera, aby dostawać kolejne materiały i wskazówki: https://daltonskiewiesci.pl.
🎧 Słuchaj EduKOSMOSu tam, gdzie Ci wygodnie – na Spotify, Apple Podcasts, YouTube lub bezpośrednio na naszej stronie.
