Niewidzialne dzieci – prof. Małgorzata Michel

Niewidzialne dzieci to pojęcie znane na całym świecie (invisible children).W krajach, w których dzieci są często niewidzialne dla systemu, istnieje potrzeba dostrzeżenia ich i udzielenia im pomocy. Profesor Małgorzata Michel, ekspertka w dziedzinie pedagogiki resocjalizacyjnej, dzieli się swoimi doświadczeniami i badaniami, aby pokazać, jak możemy skutecznie wspierać te dzieci i ich rodziny.

Definicja Niewidzialnych Dzieci

Profesor Michel wyjaśnia, że niewidzialne dzieci to te, które system edukacji i opieki społecznej przeocza z różnych powodów. Często są to też dzieci z niepełnosprawnościami, wykluczone ze społeczeństwa, żyjące na marginesie. Te dzieci, mimo że są obecne, pozostają niezauważone przez oficjalne struktury.

Wczesne wykluczenie

Proces wykluczenia zaczyna się często już na wczesnym etapie życia dziecka. Na przykład, w systemie pomocy społecznej rodziny są naznaczane jako problematyczne, co prowadzi do marginalizacji dzieci. W Katowicach istnieje Dom Aniołów Stróżów, gdzie najmłodsze dzieci zagrożone wykluczeniem mogą znaleźć wsparcie, podczas gdy ich rodzice pracują nad poprawą swojej sytuacji życiowej.

Historia o prof. Stanisławie Jedlewskim

Profesor Michel opowiada o profesorze Stanisławie Jedlewskim, który po II wojnie światowej stworzył zakład wychowawczo-naukowy dla sierot wojennych (więcej w ksiażce pt „Pałacowe dzieci”). Dzięki jego wysiłkom wiele dzieci, które doświadczyły traum wojennych, znalazło schronienie i możliwość normalnego rozwoju. Jedlewski wprowadził do swojej pracy zasady samorządności, spółdzielczości i samowystarczalności, co pozwoliło dzieciom na odbudowanie swojego życia.

Mobilna szkoła jako innowacyjne rozwiązanie

Jednym z nowatorskich rozwiązań, które mają na celu dotarcie do wykluczonych dzieci, jest mobilna szkoła. W Polsce ruszyły trzy takie programy, w tym w Raciborzu. Mobilne szkoły docierają do dzieci ulicy, oferując im edukację i wsparcie tam, gdzie są, co jest kluczowe dla budowania zaufania i integracji.

Problemy i wyzwania systemowe

Mimo że państwo oferuje różne formy wsparcia finansowego, takie jak programy 500+ czy 800+, nie zawsze trafiają one do dzieci, które najbardziej tego potrzebują. Profesor Michel podkreśla, że skuteczna pomoc wymaga interdyscyplinarnego podejścia, które łączy pracę pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych i prawników.

Jak pracować z rodzinami

Praca z rodzinami, w których dzieci są niewidzialne, wymaga delikatności i zrozumienia. Często rodzice, którzy sami doświadczyli trudności, nie wiedzą, jak właściwie zadbać o swoje dzieci. Profesor Michel podkreśla, że edukacja rodziców i wsparcie asystentów rodziny są kluczowe dla zmiany sytuacji tych dzieci.

Przyszłość i nadzieja

W odpowiedzi na pytanie o przyszłość niewidzialnych dzieci, profesor Michel wyraża nadzieję na rozwój systemów, które będą bardziej skutecznie identyfikować i wspierać te dzieci. Podkreśla znaczenie edukacji, zrozumienia i miłości w procesie pomagania niewidzialnym dzieciom.

Wywiad z prof. Małgorzatą Michel to wezwanie do działania na rzecz dzieci, które są niezauważone przez system. Poprzez innowacyjne rozwiązania, takie jak mobilne szkoły i interdyscyplinarne podejście, możemy stworzyć bardziej włączający system wsparcia. Każdy z nas, od nauczycieli po rodziców, może przyczynić się do zmiany, oferując uważność, miłość i wsparcie tym, którzy najbardziej tego potrzebują.


Link do odcinka o mobilnej szkole: https://edukosmos.pl/edk194/

Link do odcinka o AI w edukacji: https://edukosmos.pl/edk224s/

Podziel się tym artykułem w mediach społecznościowych.


A to wersja video rozmowy:


Udostępnij odcinek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *