Edukacja i biznes – czy te światy mogą się spotkać? – Bernard Fruga

Serdecznie zapraszamy do nowego odcinka videocastu EduKOSMOS, tym razem z gościem całkiem spoza edukacji, choć może to nadużycie tak twierdzić? Spotkaliśmy się z Bernardem Frugą, trenerem zarządzania, autorem książek takich jak „Alfabet ogarniania” oraz „Skuteczny manager”. Bernard ma na swoim koncie wprowadzenie „7 nawyków Coveya” do szkół i uczelni, a obecnie wspiera liderów firm w przekształcaniu kryzysu wzrostu w sukces.

W przeprowadzonym wywiadzie Bernard, trener zarządzania, opowiada o swoich doświadczeniach z biznesem oraz o tym, jak te doświadczenia mogą wpłynąć na edukację. Rozmowa porusza wiele tematów związanych zarówno z funkcjonowaniem szkół, jak i przedsiębiorczością, próbując odpowiedzieć na pytanie, czy te dwa światy mogą ze sobą współpracować.

Na początku Bernard podkreśla, że edukacja pełni kluczową rolę w kształtowaniu postaw i charakteru młodych ludzi. Przekonuje, że to właśnie szkoły i nauczyciele mają największy wpływ na to, jakimi dorosłymi staną się ich uczniowie. Bernard zaznacza, że w biznesie nie chodzi tylko o posiadanie wiedzy fachowej, ale przede wszystkim o odpowiednią postawę i charakter. To te cechy, kształtowane w szkołach, są później kluczowe w życiu zawodowym.

Podczas rozmowy pada ważne pytanie: Czy biznes potrzebuje edukacji? Bernard twierdzi, że zdecydowanie tak, ale zwraca uwagę, że biznes rekrutuje przede wszystkim postawy, a nie tylko kompetencje. Oznacza to, że kluczowe są cechy, takie jak odpowiedzialność, samodzielność i umiejętność współpracy, które szkoła powinna rozwijać u dzieci. W ten sposób edukacja i biznes mogą się uzupełniać.

Jednak Bernard przestrzega przed nadmiernym łączeniem biznesu i edukacji. Zwraca uwagę, że świat biznesu działa na innych zasadach niż szkoły. W biznesie miarą sukcesu jest zysk, natomiast w edukacji chodzi o rozwój uczniów i ich przygotowanie do życia. Według niego próba przeniesienia mechanizmów biznesowych do szkół, takich jak pomiar wyników finansowych, może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Kolejnym ważnym tematem, który poruszono w wywiadzie, jest kwestia przedsiębiorczości. Bernard wyjaśnia, że przedsiębiorczość to nie tylko umiejętność zakładania firm, ale przede wszystkim zdolność do kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Uważa, że szkoły powinny uczyć dzieci myślenia przedsiębiorczego, które polega na poszukiwaniu nowych rozwiązań i odwadze do podejmowania ryzyka. Jednocześnie podkreśla, że nie można tego robić w oderwaniu od realiów szkolnych, a przedsiębiorczość powinna być wprowadzana naturalnie, przez naukę samodzielności i odpowiedzialności.

W dalszej części rozmowy Bernard porusza temat trudności, z jakimi zmagają się nauczyciele, szczególnie w relacjach z rodzicami. Zauważa, że wielu rodziców nie ufa nauczycielom i próbuje ingerować w ich pracę, co utrudnia realizację innowacyjnych pomysłów w szkole. Jego zdaniem kluczem do sukcesu jest budowanie zaufania i partnerstwa między nauczycielami a rodzicami, co pozwoli na lepsze wspieranie rozwoju dzieci.

Pod koniec wywiadu Bernard dzieli się swoimi przemyśleniami na temat tego, jak nauczyciele mogą rozwijać swoje umiejętności poza szkołą. Wskazuje, że wielu nauczycieli, szukając dodatkowych źródeł dochodu, decyduje się na prowadzenie szkoleń lub innych działań edukacyjnych. Ostrzega jednak, że świat biznesu wymaga zupełnie innych kompetencji niż praca w szkole i nie każdy nauczyciel będzie się w nim odnajdywał.

Podsumowując, Bernard zwraca uwagę, że chociaż edukacja i biznes mogą się wzajemnie uzupełniać, należy pamiętać o ich odmiennych celach i wartościach. Szkoła powinna przede wszystkim skupić się na kształtowaniu postaw i kompetencji społecznych, które będą przydatne uczniom w dorosłym życiu, niezależnie od tego, jaką ścieżkę zawodową wybiorą.

Wnioski dla nauczycieli:

  • Szkoła ma ogromny wpływ na kształtowanie charakteru i postaw uczniów, które są kluczowe w ich dorosłym życiu.
  • Przedsiębiorczość to przede wszystkim umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów, a nie tylko zakładanie firm.
  • W relacjach z rodzicami kluczowe jest budowanie zaufania i partnerstwa, aby wspólnie wspierać rozwój dziecka.
  • Nauczyciele, chcący pracować w biznesie, powinni pamiętać, że to zupełnie inny świat, który wymaga innych umiejętności.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam spojrzeć na edukację z nieco innej perspektywy i zainspiruje do refleksji nad tym, jak Wasza praca wpływa na przyszłość uczniów.


A to wersja video rozmowy:

Udostępnij odcinek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *