W dzisiejszych czasach coraz więcej mówi się o tym, jak ważna jest przestrzeń edukacyjna, w której dzieci spędzają czas na nauce. Przedszkola i szkoły starają się projektować wnętrza, które nie tylko sprzyjają zdobywaniu wiedzy, ale też wspierają rozwój emocjonalny, kreatywność i samodzielność najmłodszych. Podczas rozmowy z Anetą Wabnic , viceprezeską firmy Moje Bambino, poruszono wiele istotnych kwestii związanych z nowoczesnym podejściem do przestrzeni edukacyjnej.
Przestrzeń jako drugi nauczyciel
Zgodnie z filozofią planu daltońskiego, przestrzeń edukacyjna pełni rolę “drugiego nauczyciela”. W odpowiednio zaprojektowanej klasie dzieci mają możliwość samodzielnego wyboru zadań, mogą współpracować z rówieśnikami i czuć się swobodnie w swoim otoczeniu. Aneta podkreśla, że w procesie edukacyjnym przestrzeń ma ogromne znaczenie, ponieważ może albo wspierać, albo hamować rozwój dzieci.
„Przestrzeń nie powinna być przypadkowa. Jeśli jest dobrze przemyślana, staje się miejscem, które inspiruje do działania i stymuluje rozwój,” – mówi Aneta. Jej firma, Mo Bambino, od lat dostarcza wyposażenie dla przedszkoli i szkół, ściśle współpracując z nauczycielami, aby tworzyć wnętrza dostosowane do rzeczywistych potrzeb placówek.
Nowoczesne technologie w edukacji – pomoc czy przeszkoda?
W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii nie można pominąć wpływu urządzeń multimedialnych na edukację. Wiele szkół i przedszkoli coraz częściej sięga po tablice interaktywne, laptopy czy roboty edukacyjne, aby urozmaicić zajęcia i zainteresować dzieci. Jednak jak wskazuje Aneta, nie zawsze więcej technologii oznacza lepiej.
„Często spotykamy się z obawami rodziców i nauczycieli, że technologia zdominowała życie dzieci. Warto zatem pamiętać, że kluczowe jest zachowanie równowagi i umiejętne wprowadzenie technologii, tak aby wspierała, a nie zastępowała tradycyjne metody pracy,” – dodaje Aneta. W jej firmie duży nacisk kładzie się na naturalne materiały, takie jak drewno, które nie tylko są bardziej ekologiczne, ale też sprzyjają spokojniejszemu, bardziej harmonijnemu rozwojowi dzieci.
Mobilne meble – klucz do kreatywności i komfortu
Jednym z ciekawszych trendów w projektowaniu przestrzeni edukacyjnych są mobilne meble. Dzięki nim nauczyciele mogą łatwo przekształcać klasę w zależności od potrzeb grupy, tworząc na przykład kąciki tematyczne lub strefy relaksu. Badania przeprowadzone przez Centrum Nauki Kopernik, we współpracy z Mo Bambino, pokazały, że uczniowie w mobilnych przestrzeniach są bardziej zaangażowani, a sama aranżacja przestrzeni wpływa na ich poziom zaciekawienia tematem.
„Chcieliśmy sprawdzić, jak różne układy mebli wpływają na dzieci. Okazało się, że klasy wyposażone w mobilne meble sprzyjają większej aktywności i kreatywności uczniów. Dzieci chętniej podejmują działania, gdy czują, że mogą wpływać na swoje otoczenie,” – podsumowuje Aneta.
Przestrzeń dla nauczycieli – nie tylko dla dzieci
Podczas rozmowy nie zabrakło też refleksji na temat roli nauczycieli w przestrzeni edukacyjnej. Często mówi się o tym, jak ważne jest, aby dzieci czuły się komfortowo w szkole, ale równie istotne jest zapewnienie przestrzeni do relaksu i wyciszenia dla nauczycieli.
„Praca nauczyciela jest bardzo wymagająca, dlatego staramy się tworzyć przestrzenie, które nie tylko wspierają uczniów, ale też zapewniają nauczycielom miejsce, gdzie mogą odpocząć, napić się kawy, zrelaksować przed kolejnymi zajęciami,” – mówi Aneta. W nowoczesnych placówkach coraz częściej tworzy się tzw. pokoje wyciszenia dla nauczycieli, gdzie mogą oni na chwilę oderwać się od zgiełku szkolnego dnia.
Wyzwania i przyszłość przestrzeni edukacyjnych
Podsumowując rozmowę, Aneta zwróciła uwagę na to, że projektowanie przestrzeni edukacyjnych to proces, który wymaga stałego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb dzieci, nauczycieli i całego systemu edukacyjnego. Współpraca z ekspertami, takimi jak psycholodzy czy logopedzi, jest niezbędna, aby tworzyć przestrzenie, które wspierają zarówno rozwój poznawczy, jak i emocjonalny dzieci.
„Naszym celem jest nie tylko odpowiadać na bieżące potrzeby, ale także wyprzedzać je, wprowadzając innowacyjne rozwiązania. Chcemy tworzyć miejsca, które nie tylko spełniają wymagania norm, ale przede wszystkim wspierają dzieci w ich rozwoju i sprawiają, że nauka staje się dla nich przyjemnością,” – kończy Aneta.